Sjukdom nr 1

Ja, då var det väl dags att berätta vad som är orsaken till att jag blev inlagd på sjukhuset och varför jag måste gå på medicin i 6 månader minst.
Men först så måste jag bara säga att jag kommer att bli HELT ÅTERSTÄLLD!

Jag har fått lungemboli d.v.s. blodproppar i mina lungor. Båda mina lungor och det är till största sanolikhet p.g.a. mina gamla p-piller som jag har gått på i 6 år. Jag har nu slutat äta p-piller och går på blodförtunnande medicin för att mitt blod inte ska koagulera (levra) sig så snabbt. De blodproven jag ger varje vecka är för att mäta mitt PK-värde, d.v.s. ett värde som visar på hur mitt blod levrar sig. Värdet ska normalt ligga på mellan 2.0-3.0, MEN när jag blev inlagd låg mitt PK-värde på 1.0! Det har numera varit uppe och vänt på 2.0 och har nu tyvärr sjunkigt till 1.6.



Jag har bestämt mig för att jag ska gå ner i vikt för min hälsa och för framtidens skull. Jag vill inte känna mig tjock och klumpig mer. Men jag får inte gå ner i vikt hur som helst utan att kontakta mina läkare och efter att ha pratat med en ur personalen på AK-kontrollen (de har hand om blodproppspatienterna) så fick jag reda på att det var bra att jag kontaktade dem så de kan skriva in det i mina journaler då jag antagligen kommer att få äta mer medicin nu när jag ska gå ner i vikt. Nästa sak är att jag inte ska gå ner för snabbt utan endast 2-3 kg/månaden för att inte riskera något med min hälsa.

Jag vill även säga att jag mår bättre nu än på länge så det känns bra. Hade jag inte gått till sjukhuset hade jag kunnat dö, men nu är fallet inte så.

Jag skriver absolut inte detta för att få fler läsare utan för att nu vet de som borde veta och nu vill jag kunna vara ärlig mot mina få läsare.

Nu när jag har slutat med mina p-piller så måste min kropp komma igång med alla funktioner själv så just nu har jag rätt ont i magen. Men det kommer ju gå över av sig själv.

Jag förstår om ni har massvis med frågor och ställ alla frågor ni vill så får vi se om jag kan svara på dem. Jag har fått mycket information från läkare, men känns inte som att jag har smällt allt riktigt som jag borde. Som sagt fråga på och så ska jag svara på de frågorna jag kan. Jag förstår om ni har massvis med frågor och ställ alla frågor ni vill så får vi se om jag kan svara på dem. Jag har fått mycket information från läkare, men känns inte som att jag har smällt allt riktigt som jag borde. Som sagt fråga på och så ska jag svara på de frågorna jag kan.

Hoppas att ni har haft en bra dag. Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Bröllopsbloggen

Uch då gumman de lät verkligen inte kul..



hoppas det rer till sej snabbt och att du piggnar till så gott det går



kram

2009-09-04 @ 08:00:37
URL: http://brollopsbloggen.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Okej, va skönt:) Jo precis, men du va där väl på kontroll så de inte e ngt med dom med:-O Men som du sa så ska ju allt komma igång av sig själv nu så de e ju inte konstigt om de inte känns som de brukar;) Lycka till:D kram

2009-09-04 @ 12:34:20
URL: http://enannanas.blogg.se/
Postat av: Anna

tråkigt med sån allvarlig sjuka! hoppas du blir kry snabbt. kramar Anna m. familj

2009-09-04 @ 20:55:18
URL: http://annaoja.blogg.sew.annaoja.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jo med som du själv skrev innan så e de ju bara för en kortare period;) Så de går nog över snart:) Vad ska du ha ist, blev de spiralen eller vad rekomenderade gyn?

2009-09-04 @ 21:19:37
URL: http://enannanas.blogg.se/
Postat av: Sandy

Gör det =) Fotar du mycket? Jag har skaffat mig en systemkamera i sommar men känner mig ganska vilsen me den =)

2009-09-05 @ 13:04:25
URL: http://sbrollop.blogg.se/
Postat av: Sandy

Läste ditt inlägg nu...det där lät inte alls roligt =( men skönt att höra att du kommer bli helt återställd. Hoppas du märker ganska snart en förbättring. Kram på dig

2009-09-05 @ 13:06:58
URL: http://sbrollop.blogg.se/
Postat av: Bröllop 2010

vad läskit. men skönt att du kommer bli återställd!! Det är ju det viktigaste! =)

2009-09-06 @ 16:29:44
URL: http://sweetsdiary.blogg.se/tva
Postat av: Annika

Jösses! Vilken tur att du gick och kollade upp det!

Och verkligen skönt att du kommer bli helt återställd!



Jag gjorde en undre ögonlocksplastik.

Och sen blev jag bara lat haha...

kram

2009-09-06 @ 20:09:40
URL: http://annikasdagbok.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

skönt att du kunde få hjälp och att du kommer bli helt återställd! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0