Zach

Tänkte berätta om hur det är med Zach och så nu.
Zach blev ju som några av er vet inlaggd på djursjukhuset här i Helsingborg mörra måndagen och vi visste inte så mycket mer än att han hade ett blåsljud på hjärtat när jag lämnade honom där uppe. Veterinärerna sa att de skulle ringa på tisdagen så vi fick reda på lite mer när de visste mer och om det var akut så skulle de självklart ringa direkt. Det var väldigt jobbigt att lämna Zach där och gå och vänta på ett telefonsamtal som jag verkligen inte ville ha. Det som gjorde allting mycket värre för mig var ju att Durra inte var hemma utan var uppe i Stockholm och skulle vara det till på tisdagen.
Vid 13 tiden på tisdagen fick jag ett samtal som jag missade då jag satt i telefon på jobbet, men de hade pratat in ett medelande så jag fick tag på veterinären dirket när jag ringde upp. Då kom beskedet: Han har för stort hjärta och njursvikt. Hjärtproblemet skulle han kunna leva med med medicinering resten av hans liv, men njurarna skulle inte gå att få bra igen så vi fick valet att avliva honom, ta med honom hem och sen avliva honom eller att verkligen försöka se om han skulle klara sig. Efter att ha pratat med Durra i telefon om hur vi skulle göra bestämde vi oss för att ta hem Zach så att vi kunde få säga hejdå här hemma och sedan avliva honom. Durra han precis hem så att han kunde vara med när jag skulle hämta ut Zach. Innan vi fick honom så bokade vi en tid för avlivning på torsdagen och sedan fick vi prata med veterinären. Hon sa samma sak som i telefonen men även lite annat. Zach var pigg och så och han var intresserad av mat men då han har haft ett infekterat tandkött så har han inte velat äta utan har fått dropp. Veterinären sa att vi skulle se hur han verkade må och om han fick i sig mat för om har åt, drack och var pigg så skulle man kunna testa att ha kvar honom men att han isf skulle få specialmat för njurarnas skull. Det första han gjorde när han kom ut ur buren här hemma var att springa fram till vattenskålen för att börja dricka sen ville han ha mat. Våra katter har aldrig fått burkmat innan för att vi inte har kännt att det har behövt det då de har haft fint hull, men Zach fick burkmat för att hans tandkött fortfarande inte var helt bra. Han var pigg hela tisdagen och på onsdagförmiddagen när jag var hemma så ringde jag och pratade med veterinären om vad han fick äta pga. njurarna och avbokade även avlivningen.
Vi hade ett återbesök på fredagen som Durra åkte på där de kollade Zachs blodtryck och tog nya prover. Durra kom bort till mig på jobbet med bra nyheter. Zach var pigg och glad och hade det varit upp till veterinärerna så hade de inte tagit bort honom för han skulle upp i deras fönster och tugga på deras blommor och var nyfiken som han alltid är. Provsvaren skulle vi få reda på på måndagen.
De ringde på måndagen och det var fortsatt bra nyheter. Han skulle få gå på 2 mediciner nu i början och även ett kosttillskott. Kosttillskottet är ett pulver som blandas ner i maten och han får just nu en speciell njurmat i burkformat, men han äter även av deras vanliga torrfoder. Vi ska senare även köpa speciallmaten i torrfoder, men då är det inte lätt att få i honom pulvret. Tabletterna är han inte så glad i men det är mest för att han inte tycker om att bli pillad i munnen. Annars är han sig själv förutom att han har blivit rakad på hela magen, båda sidorna vid hjärtat (p.g.a. hjärtultraljud) och båda frambenen för blodprover och kateter.
Nästa gång vi ska till veterinären med honom är den 9/4 för fler prover. Nu får vi bara försöka få upp honom i vikt så att man inte känner ryggraden.
För er som kanske tycker att det är egoistiskt att vi har kvar honom så vill jag bara säga att han har inte ont och hade veterinären sagt något annat än att han var pigg och fin så hade vi tagit bort honom. Vi har kvar allt detta i huvudet och märker vi att han blir sämre så tar vi bort honom då vi inte vill att han ska lida.
Nu blev det en lång text men nu bjuder jag på några bilder på Zach från först gången vi träffade honom fram till idag.


Zach längst till höger.















"Bort från min låda!"














Kommentarer
Postat av: Maria

Va skönt att han mår bra! Tycker inte det är egoistiskt om han mår okej.. Man vill ju till varje(nästan!!) pris ha kvar sina bebisar.

2010-03-25 @ 17:47:20
Postat av: Ante

Svar: Tack så mycket :)

Jag använde kitobjektivet (Canon 18-55 mm) till bilderna på snöflingorna

2010-03-26 @ 19:08:48
URL: http://openclose.blogg.se/
Postat av: Hanna

Skönt att han mår bra! Absolut inte egoistiskt då han mår bra.. Och ni vet ju vad som e bäst för er lilla bebis :) Och sålänge veterinären säger att han mår br så gör han ju de! :) Kram

2010-03-28 @ 14:27:42
URL: http://enannanas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0