Världens unikaste djur

Visste ni att världens unikaste djur är en speciell sköldpadda som har fått namnet Lonesome George? Han är vad man vet den absolut sista av sorten Pinta Island Sköldpadda. Såg honom för några dagar sedan på Nat. Geo. Wild och jag började nästan gråta för jag tyckte så synd om honom. Han är mellan 60-90 år gammal och helt ensam. Sen tyckte jag att han var söt. Bild nr 1 är inte tagen från hans bästa sida.



Vet inte vad det är för sort som är på hans huvud. Men Lonesome George är inte lite stor.

Det har försökts med att para ihop honom med en annan sorts sköldpadda från intill liggande ö (han bor på en av Galapagos öarna). Den 21 juli förra året parade han sig med en hona som då la 13 ägg, men tyvärr så visade det sig att de var obefruktade. Exakt ett år senare, d.v.s. 21 juli i år, så har han parat sig igen och denna gången finns det 5 ägg. Nu kan vi endast hålla tummarna då det tar 120 dagar innan man vet om äggen är befruktade. Jag håller iaf tummarna för att han kanske inte förblir helt ensam länge till (trots att de som isf kläcks inte är "renrasiga" Pinta Island Sköldpaddor).

Jag vet att detta är onödigt vetande, men det är ju det som är skoj.

Kommentarer
Postat av: Fru Evelina

naw vad söööt! hoppas det blir några bebisar efter honom!!



och ja, det är en liten pojk i min mage hihi...



kram!

2009-08-18 @ 13:22:21
URL: http://happilyeverafter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0